Stworzenie i uruchomienie sklepu internetowego to dopiero pierwszy krok w kierunku sukcesu w sieci. Dopiero w tym momencie rozpoczyna się najważniejsza praca, od której zależy, czy klienci będą u Ciebie kupować, a także czy będą wracać ponownie, aby złożyć kolejne zamówienia. Dlatego warto dowiedzieć się, jak prowadzić sklep internetowy – jakie elementy po jego otwarciu koniecznie trzeba mieć na uwadze i co może wspomóc sprzedaż. Sprawdź praktyczne porady, które Ci w tym pomogą!
Jak prowadzić sklep internetowy? Zawsze myśl o kliencie
W kwestii tego jak prowadzić sklep internetowy duże znaczenie ma klient. Nie ma jednego wspólnego profilu osoby robiącej zakupy dla wszystkich sklepów z każdej branży. Inaczej będzie zachowywał się klient premium, a zupełnie inaczej trzeba zadbać o tego kupującego często i za niewielkie kwoty. Więcej porad o marketingu i biznesie czeka na Ciebie na https://lubie.com.pl/.
Warto jednak pamiętać o tym, aby zagwarantować osobie odwiedzającej sklep internetowy wygodny i prosty proces zakupowy. Jeśli będzie on intuicyjny, klient zapamięta, że robienie zakupów u Ciebie jest przyjemne. Nie ma nic gorszego niż zdenerwowanie klienta na etapie składania zamówienia lub szukania potrzebnych produktów, gdyż zazwyczaj jest wiele sklepów oferujących podobny asortyment. Ty musisz starać się przekonać go, że powinien zrobić zakupy właśnie u Ciebie i utrzymać jego uwagę oraz zainteresowanie.
W zależności od profilu klienta pomóc.w tym mogą m.in.: darmowa wysyłka, akcje rabatowe, profesjonalne dodatki do zakupu. Warto dawać klientowi coś więcej, coś ponad to, co zyska kupując standardowo. Pamiętaj także, aby zaskakiwać odbiorców i zmieniać promocje, proponować coś nowego.
Zadbaj o obsługę klienta na najwyższym poziomie
Jeśli zastanawiasz się, jak prowadzić sklep internetowy, nie możesz zapomnieć o dwóch bardzo istotnych słowach, które brzmią: obsługa klienta. Polega ona nie tylko na opiece posprzedażowej, gdy coś się dzieje i trzeba ratować sytuację. Jej rola przed zakupem jest niezwykle ważna. To właśnie w na tym etapie prezentujesz się potencjalnemu klientowi – pokazujesz, czy Ci na nim zależy i dajesz przedsmak tego, czego może oczekiwać po zakupie, gdyby konieczna była reklamacja czy wymiana zakupionego produktu.
Warto być pomocnym i wychodzić z inicjatywą, np. poprzez oferowanie szybkiej porady na czacie wbudowanym na stronie lub dedykowany numer telefonu. Jednak to, co jest jeszcze ważniejsze, to dostępność. Jeśli dodasz w sklepie czat, ale nikt nie będzie odpisywał na wiadomości, klient się zdenerwuje i zrobi zakupy u konkurencji. A gdy odpiszesz szybko, pokażesz mu, że jest traktowany poważnie, bo Twój sklep tak podchodzi do obsługi klienta.
Nie zapomnij także o tym, że zainteresowane zakupem osoby często próbują kontaktować się z firmami za pomocą mediów społecznościowych. Jest to forma uznawana przez wielu za najszybszą, a w końcu osobie, która przykładowo już ma produkty w koszyku, ale waha się między dwoma opcjami, zdecydowanie zależy na czasie. Jeśli w danych godzinach dział obsługi klienta nie pracuje, nie zapomnij dodać informacji o tym na stronie internetowej sklepu oraz ustawić automatycznej odpowiedzi w komunikatorach mediów społecznościowych.
Sprzedawaj w wielu kanałach
Chociaż to na stronie internetowej Twojego sklepu ma miejsce ostatni etap sprzedaży, czyli złożenie i opłacenie zamówienia, musisz pamiętać, że nie możesz liczyć wyłącznie na sklep internetowy. Warto sprzedawać wielokanałowo, docierając do potencjalnych i stałych klientów różnymi sposobami. Dzięki temu będzie rosła nie tylko sprzedaż, ale także nieustannie będziesz budował autorytet swojej marki i zapisze się ona w świadomości odbiorców. Nawet jeśli nie złożą zamówienia od razu, zapamiętają Twój sklep i gdy będą potrzebować produktu z kategorii, którą oferujesz, istnieje duża szansa, że właśnie wtedy samodzielnie wpiszą jego adres w przeglądarce.
Regularne wysyłanie newslettera i nieustanne rozszerzanie bazy odbiorców sprawi, że osoby zainteresowane Twoim asortymentem zawsze będą na bieżąco. Podobną rolę pełnią media społecznościowe, pozwalające jednak na jeszcze bliższy i szybszy kontakt. Pamiętaj, aby wyznaczyć odpowiednią ilość czasu na opiekowanie się tymi kanałami – nie ma nic gorszego niż przyzwyczajenie odbiorców do stałej komunikacji i zaniedbywanie jej na jakimś etapie. Ważnym elementem w kwestii tego, jak prowadzić sklep internetowy, są działania płatne, czyli reklamy w mediach społecznościowych czy wyszukiwarce Google. Działają dwutorowo – pozwalają docierać do nowych osób, ale także ponownie prezentować się wśród tych już znających sklep,
Pamiętaj o blogu firmowym
Jednym z elementów docierania do potencjalnych klientów na wielu płaszczyznach jest blog firmowy. Najczęściej stanowi on jedną z podstron w sklepie i łatwo dostać się do niego ze strony głównej lub dowolnego miejsca w witrynie. Jednak większa część odbiorców trafi na niego na niego w zupełnie odmienny sposób. Jeśli będziesz pisał artykuły zgodnie ze sztuką pozycjonowania, możesz liczyć na to, że zajmą one topowe pozycje w wyszukiwarce. To właśnie wtedy klienci wyszukujący konkretne hasła lub pytania zostaną przeniesieni do odpowiedniego artykułu na Twoim blogu.
Warto więc zadbać o wysoką jakość tekstów, dzięki czemu przedstawisz swój sklep jako eksperta w danej dziedzinie. Zwiększa to szanse na to, że odbiorca postanowi zamówić wspomniane produkty właśnie u Ciebie – w końcu wiesz o czym piszesz, znasz się, a więc na pewno jest to dobry i bezpieczny wybór. Aby ułatwić zakupy osobom czytającym Twojego bloga, nie zapomnij o umieszczaniu w artykułach zdjęć i linków do powiązanych produktów. Blog ma dużą moc sprzedażową.