Każdy copywriter ma w głowie mnóstwo zasad, którymi należy się kierować przy pisaniu tekstów na firmowego bloga. Wiele uwagi poświęca się budowie artykułu oraz jego optymalizacji. Często najdłużej rozważaną decyzją jest dobór tematu.
Te wybory mają wpływ na to, jakim zainteresowaniem będzie cieszył się tekst. Gorsze nie przebiją się w wynikach wyszukiwania i nie przyciągną zbyt dużej liczby osób na stronę. Część artykułów będzie popularna jedynie przez krótki czas. Najbardziej pożądane są treści ponadczasowe, często określane w marketingu jako tzw. evergreen content. Dzięki nim można regularnie przyciągać na bloga nowych czytelników i przez cały rok cieszyć się sporą liczbą odwiedzin.
Jak można się domyślić, taki ponadczasowy tekst na bloga wymaga odpowiedniego przygotowania. Podpowiadamy, w jaki sposób wybrać temat i skonstruować taki artykuł.
Ponadczasowy tekst na bloga – dlaczego warto?
Największym atutem, jaki posiada każdy ponadczasowy tekst na blogu, jest fakt, że wraz z upływem czasu nie będzie tracić na aktualności. Jeśli odpowiednio dobierzemy temat i stworzymy merytoryczny wpis, nie trzeba będzie go w ogóle albo prawie wcale aktualizować. Dzięki temu będzie spełniać swoje zadanie mimo upływającego czasu.
To pozwoli również regularnie – choć oczywiście nie za często! – wykorzystywać go do działań promocyjnych. Będzie treścią, z której w razie potrzeby i braku innych pomysłów zawsze można skorzystać na przykład w mediach społecznościowych.
Odpowiednio zoptymalizowany ponadczasowy tekst będzie wspierać działania SEO. Jeśli będzie regularnie przyciągać nowych użytkowników, będzie też sygnałem dla robotów Google, że na stronie znajdują się wartościowe treści.
Nie można także zapominać o innych, uniwersalnych zaletach merytorycznych artykułów blogowych. Ponadczasowy tekst będzie budować dla Twojej firmy wizerunek eksperta, ale też w umiejętny sposób wspierać działania sprzedażowe. Więcej o prowadzeniu firmowego bloga przeczytasz w artykule https://www.powerhost.pl/firmowy-blog-w-sklepie-internetowym-jak-go-prowadzic.
Jak wybrać temat ponadczasowego artykułu blogowego?
O tym, czy tekst ma szansę zamienić się w evergreen content, decyduje już sam dobór tematu. Ponadczasowy temat musi być wyszukiwany regularnie, niezależnie od zmieniającej się pogody, pór roku czy trendów.
Do ponadczasowych tematów nie zaliczamy tych, które dotyczą tematów powracających co roku, ale przeżywających szczyt zainteresowania tylko przez krótki okres. Najbardziej wyrazistym przykładem mogą być teksty o świątecznych choinkach, które “klikają się” właściwie jedynie w grudniu. Podkaszarki do trawy spalinowe są popularnym tematem przez całe lato, ale zimą zainteresowanie spada niemal do zera. Na evergreeny nie nadają się też artykuły z opisami eventów, ważnych bieżących wydarzeń czy nowości na rynku.
Ponadczasowy tekst powinien być interesujący i aktualny nawet kilka lat po pierwszej publikacji. Najlepiej, jeśli będzie odpowiadać na pytania użytkowników wyszukiwarki. Można to sprawdzić korzystając z Google’a oraz jego narzędzi, a także aplikacji do analizy ruchu w sieci. Inspiracją mogą być jednak również pytania własnych klientów, które przesyłają do firmy, bądź dyskusje na grupach w mediach społecznościowych czy na tematycznych forach.
Dla każdej branży ponadczasowe tematy kształtują się nieco inaczej. Jej znajomość jest dużym ułatwieniem dla copywritera. Jeśli klientem jest sklep z narzędziami sprzedający spawarki, ponadczasowym tematem może być poradnik dotyczący tego, na jaką metodę spawania postawić.
W tej branży sprawdzą się też wszelkie teksty opisujące wykonywanie konkretnych prac remontowych – murowania, ocieplania budynków czy montowania okien. Evergreenami mogą być też opisy najciekawszych miejsc w kraju czy mieście – w końcu ludzie podróżują przez cały rok. W ponadczasowe tematy obfitują także zagadnienia związane z urodą czy dietą.
Ponadczasowy tekst na bloga – tworzenie i konstrukcja artykułu
Sam wybór odpowiedniego tematu jednak nie wystarczy. By ponadczasowy tekst spełnił swoje zadanie, musi nieść ze sobą wartościowe treści. Powinien wyczerpywać temat i udzielać czytelnikom konkretnych wskazówek – dostarczyć wiedzę, której faktycznie poszukiwali.
Bardzo ważne jest również dobranie odpowiednich słów kluczowych. Bez tego nawet na najlepszy i najbardziej merytoryczny artykuł mało kto trafi. Każdy tekst na bloga powinien być zoptymalizowany zgodnie z zasadami SEO. Słowa kluczowe powinny być wplecione w tekst jak najbardziej naturalnie. Oprócz fraz głównych warto postawić także na te z “długiego ogona”, bardziej rozbudowane i precyzyjne.
Do optymalizacji SEO należy także linkowanie wewnątrz tekstu, na przykład do innych artykułów na blogu czy też konkretnych produktów z Twojego sklepu. Artykuł powinien być wzbogacony o obrazki z odpowiednio opisanym atrybutem alt – odpowiednio zoptymalizowane obrazy i grafiki w sklepie internetowym to podstawa. Nie zapominajmy o stosowaniu śródtytułów i pogrubień.
W samej treści tekstu trzeba uważać na daty. Liczy się również data publikacji – jeśli jest zbyt odległa, może zniechęcić do czytania. Dlatego warto umieścić na przykład notkę o aktualizacji lub co jakiś czas zmieniać datę na bieżącą.