Sprzedaż online jest nieustannie rozwijającą się branżą, która z roku na rok przyciąga coraz większą liczbę przedsiębiorców. Niektórzy zaczynają od pomysłu i dopiero po nim przychodzi planowanie wszystkich technikaliów i pełnej strategii, np. są pewni, że chcą prowadzić sklep z choinkami. Są jednak i tacy, którzy planują sprzedawać w internecie, ale brakuje im konkretów i dopiero szukają inspiracji na asortyment. Jeśli należysz do tej drugiej drugi i zastanawiasz się, jaki sklep internetowy otworzyć, ten artykuł jest dla Ciebie!
Jaki sklep internetowy otworzyć, jeśli nie masz pasji?
Często słyszy się o błędnym podejściu, według którego prowadzenie sklepu musi być połączone z pasją. Wielu osobom wydaje się, że trzeba doskonale znać asortyment, który się sprzedaje jeszcze zanim zacznie się go sprzedawać. Nie zawsze jest to możliwe, a do tego nie zawsze jest to potrzebne. Jak już wspomniałam, są tacy, w przypadku których sklep rodzi się z własnych zainteresowań, posiadanej wiedzy i chęci dzielenia się z innymi konkretnymi produktami, które się zna lub takimi, które mogą pomóc konkretnej grupie osób. Nie jest to jednak jedyna droga do otwarcia własnego sklepu internetowego.
Jeśli czujesz, że jesteś na straconej pozycji, bo nie masz pomysłu na swój biznes e-commerce albo po prostu chcesz, aby pasja pozostała pasją, a praca była osobą częścią Twojego życia – nadal możesz prowadzić swój internetowy biznes. A możesz osiągnąć podobny sukces jak pasjonaci! Musisz wiedzieć, że dużo dowiesz się w procesie następującym po wyborze branży. To właśnie wtedy stopniowo Twoja wiedza będzie się powiększać – wraz z asortymentem, kontaktami z kontrahentami i spotkaniami branżowymi.
Jednak niewątpliwie musisz zdecydować się na asortyment sklepu dość wcześnie. Jeśli jesteś w tym miejscu i potrzebujesz inspiracji i wsparcia, mam dla Ciebie kilka porad.
Zbadaj rynek
Jeśli chcesz, aby Twój sklep internetowy odniósł sukces, musisz wiedzieć, że produkty, które pojawią się w jego asortymencie, będą budziły zainteresowanie. To dość trudne do zaakceptowania, ale nie zawsze muszą one podobać się Tobie (choć jest to zawsze miły dodatek), ale najważniejsze, aby znalazły się osoby, które będą chciały je kupić.
Sprawdzaj raporty branżowe, aby dowiedzieć się, które segmenty e-commerce radzą sobie najlepiej. W znalezieniu branży może pomóc Ci również obecność na forach o różnej tematyce czy grupach na Facebooku. Bycie w sieci, obecność w mediach społecznościowych sprawi, że będziesz na bieżąco z aktualnymi trendami i być może przypadkiem znajdziesz produkty, które chciałbyś sprzedawać.
Warto kierować się też swoimi doświadczeniami. Zastanów się, czy był jakiś produkt, którego musiałeś używać i myślałeś, że powinien być w jakiś sposób inny, lepszy. To ścieżka, którą zdecydowanie warto podążać. Aby poszerzyć potencjalną grupę docelową Twojego sklepu internetowego, możesz zasięgnąć opinii wśród bliższych i dalszych znajomych oraz rodziny. W ten sposób możesz odkryć inspiracje, które w innym przypadku byłyby dla Ciebie niedostępne.
Nie musisz sprzedawać produktów mocno powiązanych ze swoją pasją, ale Twoje zainteresowania są doskonałym punktem wyjścia. To właśnie ta tematyka jest Ci bliska i możesz to wykorzystać. Przemyśl, czy jest coś, dzięki czemu Twoje hobby byłoby łatwiejsze albo coś, czego po prostu brakuje na rynku. Takie niszowe produkty pozwolą Ci się wyróżnić.
Patrz na trendy w dłuższej perspektywie czasu
Podczas analizy rynku na pewno wpadniesz na kilka pomysłów, które będą ściśle powiązane z aktualnymi trendami. Warto pamiętać o tym, że trendy zmieniają się aktualnie niesamowicie szybko – ich popularność często pojawia się znikąd, ale są takie, o których równie prędko zapominamy. Wpływ ma na to rozwój mediów społecznościowych i szybkiej mody, która nie jest już powiązana tylko z ubraniami, a stała się trendem samym w sobie.
Jeśli jesteś przekonany, że znalazłeś odpowiedź na pytanie: „jaki sklep internetowy warto otworzyć?”, zastanów się nad wspomnianą powyżej kwestią. Czy Twój asortyment nie jest jedynie chwilowym trendem? Czy ma szansę zapewnić Ci regularną sprzedaż w dłuższej perspektywie czasu?
Istnieje też opcja delikatnego przekształcenia i rozbudowania oferty sklepu z czasem – to korzystna dla biznesu możliwość, która pozwoli Ci skorzystać z trendu, aby się wybić. Musisz jednak mieć w zapasie alternatywę, ale tylko taką, która ma szansę zyskać popularność wśród Twoich pierwotnych odbiorców.